Pass på at dine egne og andres aktiviteter ikke krenker immaterielle rettigheter
Utvikling av nye løsninger går gjerne svært fort i krisetider, sammenlignet med normale utviklingsløp hvor man har gjort de vanlige forundersøkelser. Like viktig som å sikre rettigheter er det viktig at du passer på at dine nye løsninger ikke krenker andres rettigheter. Dette kan i verste fall medføre at du må stanse viktige aktiviteter og leveranser, samt at du kan påløpe erstatningsansvar.
Krisesituasjoner øker også risikoen for at andre tar seg til rette på din bekostning, og overskrider grenser for hva som er tillatt. Dette kan være dine samarbeidspartnere, kunder, konkurrenter eller andre. Slike overtredelser kan være tilsiktet, eller det kan skje i mangel på kunnskap om rettighetene. Tiden er derfor inne til å følge ekstra godt med på hva relevante aktører foretar seg.
Strategisk forankring fortsatt viktig for verdipotensialet
For at rettighetene skal få sin tilsiktede verdi bør man tenke kost/nytte opp mot de øvrige strategiske mål for virksomheten. Immaterielle rettigheter er sjelden et mål i seg selv, men utgjør normalt et virkemiddel for å understøtte virksomhetens øvrige mål og strategier.
Dette innebærer at hvilken beskyttelse man kan/bør få, hvordan og hvor dette skal beskyttes, er strategiske vurderinger som også i en krisetid er viktig å ta med seg. Det kan eksempelvis være en riktigere prioritering å holde ett kritisk patent i live enn å betale for en mengde perifere patenter. Stort antall er ikke nødvendigvis ensbetydende med store verdier. Avveiningen og prioriteringen beror på en konkret vurdering. Vi bistår daglig våre kunder med å gi best mulig grunnlag for disse beslutningene, samt med å utføre de aktiviteter som er nødvendig for å gjennomføre beslutningene.
Noen praktiske råd på veien
Kort oppsummert gjelder de samme anbefalinger som ellers når det gjelder sikring og forvaltning av immaterielle rettigheter. Man må bare tenke/handle litt raskere, og porsjonere ut kostnader og aktiviteten ut fra den aktuelle og akutte situasjonen virksomhetene nå står i. Dette er noen stikkordsmessige råd fra oss på veien:
- Sørg for at utviklingsarbeidet dokumenteres så langt som mulig. Dette er viktig for å kunne sikre rettigheter til resultatene, og for å kunne dokumentere at man ikke har snyltet på andre;
- Gjennomgå rutinene dere har for håndtering av informasjon;
- Ikke del informasjonen med andre før relevant sikring er på plass, eksempelvis i form av patentsøknad eller designsøknad;
- Gå gjennom avtalene dine; Gir avtalene med ansatte, samarbeidspartnere, leverandører og kunder god nok sikring av virksomhetens immaterielle (og andre) rettigheter i den akutte situasjon som nå har oppstått og fremover, eller er tiden inne for å klargjøre, reforhandle eller terminere?
- Hold hodet kaldt: Dette gjelder for så vidt ut over temaet immaterielle rettigheter, idet det er lett å glemme å tenke langsiktig i en krisesituasjon. Dette kan påføre unødvendig store kostnader på kort og lang sikt, samt skape andre utfordringer som tar bort fokus fra verdiskapende aktivitet;
- Overvåk markedet: Det er nå ekstra viktig å følge med i markedet på hva dine konkurrenter, kunder eller andre foretar seg. Det kan skje tilsiktede eller utilsiktede brudd på dine immaterielle rettigheter som må følges opp for å unngå at verdien av rettighetene smuldrer bort;
- Reager raskt på en formell måte som kan dokumenteres dersom du avdekker krenkelser av dine immaterielle rettigheter. Verdien av rettighetene kan ødelegges nesten umiddelbart dersom man ikke følger opp for å stanse overtredelser. Mulighetsrommet vil også bli mindre om man venter med å reagere. Kostnadene med å håndtere situasjonen vil nesten alltid øke om man venter. Ofte vil et brev til den det gjelder være nok. I andre situasjoner må man iverksette rettslige skritt. Uansett, det er svært viktig å handle raskt.
- Søk løsninger som alternativ til konflikt. Ved å agere raskt, og være åpen for alternative løsninger til konflikt, kan man spare penger og finne rom for gode forretningsmessige løsninger som en dom ikke kan gi. Forhandlinger og dialog bør derfor alltid vurderes som alternativ fremgangsmåte om en potensiell konflikt oppstår.
Søk råd i tide, så du er sikker på at du tar de riktige grepene i riktig rekkefølge og med muligheten til å begrense kostnader! Våre erfarne advokater og IP rådgivere er fullt operative og klare til å hjelpe deg.